تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - چرا خدا مردم را آزمایش می‌كند؟

چرا خدا مردم را آزمایش می‌كند؟

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: پنجشنبه 17 بهمن 1392 ـ 01:00

در زمینه مسئله آزمایش الهی بحث فراوان است، نخستین سؤالی كه به ذهن می‌رسد این است: مگر آزمایش برای این نیست كه اشخاص، یا چیزهای مبهم و ناشناخته را بشناسیم، و از میزان جهل و نادانی خود بكاهیم؟

اگر چنین است، خداوندی كه علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه كس و همه چیز آگاه است، غیب آسمان و زمین را با علم بی‌پایانش می‌داند، چرا امتحان می‌كند؟

مگر چیزی بر او مخفی است كه با امتحان آشكار شود؟!
پاسخ این سؤال مهم را در اینجا باید جستجو كرد كه: مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش‌های ما بسیار متفاوت است. آزمایش‌های ما همان است كه در بالا گفته شد یعنی برای شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهی در واقع «پرورش و تربیت» است. توضیح اینكه: در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است.

این یک قانون كلی و سنّت دائمی پروردگار است كه برای شكوفا كردن استعدادهای نهفته (از قوه به فعل رساندن آن‌ها) و در نتیجه، پرورش دادن بندگان، آنان را می‌آزماید.

یعنی همان گونه كه فولاد را برای استحكام بیشتر در كوره می‌گدازند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمی را نیز در كوره حوادث سخت پرورش می‌دهد تا مقاوم گردد. در واقع امتحان خدا به كار باغبانی پر تجربه شبیه است كه دانه‌های مستعد را در سرزمین‌های آماده می‌پاشد، این دانه‌ها با استفاده از مواهب طبیعی شروع به نمو و رشد می‌كنند. تدریجاً با مشكلات می‌جنگند و با حوادث پیكار می‌نمایند، در برابر طوفان‌های سخت، سرمای كشنده و گرمای سوزان، ایستادگی به خرج می‌دهند تا شاخه گلی زیبا یا درختی تنومند و پر ثمر بار آید كه بتواند به زندگی و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.

سربازان را برای اینكه از نظر جنگی نیرومند و قوی شوند به مانورها و جنگ‌های مصنوعی می‌برند و در برابر انواع مشكلات: تشنگی، گرسنگی، گرما، سرما، حوادث دشوار، و موانع سخت، قرار می‌دهند تا ورزیده و آبدیده شوند.

و این است رمز آزمایش‌های الهی.

قرآن مجید به این حقیقت در جای دیگر تصریح كرده می‌گوید:

(وَ لِیَبْتَلِیَ اللّهُ مَا فِی صُدُورِكُمْ وَ لِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِكُمْ وَ اللّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ):

«برای این است كه خداوند آنچه را در سینه پنهان دارید بیازماید، و آنچه را در دل‌های شما است كاملاً خالص گرداند، و او به همه اسرار درون شما آگاه است.» (سوره آل عمران، آیه 154).

امیر مؤمنان علی (علیه السّلام) تعریف بسیار پر معنی در زمینه فلسفه امتحانات الهی دارد می‌فرماید:

«وَ إِنْ كانَ سُبْحانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الأَفْعالُ الَّتِی بِها یُسْتَحَقُّ الثَّوابُ وَ الْعِقاب»:

«گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه‌تر است ولی آن‌ها را امتحان می‌كند تا كارهای خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آن‌ها ظاهر گردد.»

یعنی صفات درونی انسان به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای ثواب و عقاب گردد، مگر آن زمانی كه در لا‌به‌لای اعمال انسان خودنمایی كند، خداوند بندگان را می‌آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كیفر او گردند.

اگر آزمایش الهی نبود این استعدادها شكوفا نمی‌شد و میوه‌های اعمال، بر شاخسار درخت وجود انسان نمایان نمی‌گشت و این است فلسفه آزمایش الهی در منطق اسلام.1


1. تفسیر نمونه، جلد 1. (با تفاوت در ظاهر متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.