تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - اثر تربیتی معاد در روایات اسلامی

اثر تربیتی معاد در روایات اسلامی

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 16 بهمن 1392 ـ 00:29

نه تنها در آیات قرآن که در روایات اسلامی نیز این موضوع، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است و رابطه عمیق و ریشه‌دار و مستمر این دو را با یکدیگر روشن می‌سازد. به عنوان نمونه به روایات زیر توجه کنید:

1. حضرت علی (علیه السّلام) در نهج‌البلاغه می‌فرماید:

«وَالله لاَنْ اَبِیْت عَلی حَسَکِ السَّعْدانِ مُسَهَّداً، اَوْ اُجَرَّ فِی اْلاَغْلالِ مُصَفَّداً، اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اَنْ اَلْقَی اللهَ وَ رَسُولُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ ظالِماً لِبَعْضِ الْعِبادِ وَ غاصِباً لِشَیء مِنَ الْحُطامِ»:

«به خدا سوگند، اگر شب را به روی خارهای جان‌گداز سعدان، بیدار به سر برم و (روزها) در غل و زنجیرها بسته و کشیده شوم، برایم خوش‌تر است از اینکه خدا و رسولش را روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم کرده، و چیزی از اموال دنیا را غصب نموده باشم.»

حضرت علی (علیه السّلام) بعد از این جمله‌ها داستان معروف برادرش عقیل را به میان می‌آورد، که از شدت فقر و پریشانی به او پناه آورده بود؛ و تقاضا داشت بر خلاف قانون عدل اسلامی چیزی اضافه بر سهمش از بیت‌المال به او بدهد.

اما امام قطعه آهنی را در آتش تفتیده می‌کند، و نزدیک دست او می‌برد، و هنگامی که ناله عقیل بلند می‌شود، به او می‌فرماید:


«تو چگونه از این آتشی که حکم بازیچه را دارد فریاد می‌کشی؟ اما مرا به سوی آتشی می‌کشانی که خداوند جبّار با شعله خشم و غضبش آن را برافروخته است!.»

امواج نیرومند و تکان دهنده ایمان به معاد و تأثیر آن در اجرای عدالت و مقاومت در برابر هرگونه انحراف و گناه، در این کلمات به وضوح به چشم می‌خورد و نمونه زنده‌ای از تجلی ایمان به رستاخیز و دادگاه عدل الهی در اعمال انسان است.

2. در حدیثی از امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) می‌خوانیم:

«مَنْ اَیْقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالَعطَیّةِ»:

«کسی که یقین به جانشین (و پاداش قیامت) داشته باشد در بخشش سخاوتمند خواهد بود.»

این حدیث نیز به خوبی نشان می‌دهد که ایمان به معاد، انسان را سخاوتمند و بخشایش‌گر می‌سازد.

3. در غررالحکم از همان حضرت در عبارتی صریح و آشکار می‌خوانیم که فرمود:

«اِجْعَلْ هَمَّکَ لِمَعادِکَ تَصْلُحْ»:

«همّ خود را در معاد قرار ده تا صالح شوی.»

4. در حماسه‌های کربلا و عاشورا نیز می‌خوانیم که امام حسین (علیه السّلام) روز عاشورا یاران خود را مخاطب ساخته فرمود:

«صَبْراً بَنِی الْکِرامِ فَمَا الْمَوْتُ اِلاّ قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِکُمْ عنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّراءِ اِلَی الْجِنانِ الْواسِعَةِ وَ النَّعیمِ الدّائِمَةِ فَاَیُّکُمْ یَکْرَهُ اَنْ یَنْتَقِلَ مِنْ سَجْن اِلی قَصْر»:

«استقامت کنید ای بزرگ زادگان! چرا که مرگ (و شهادت) تنها پلی است که شما را از ناراحتی‌ها و رنج‌ها به سوی باغ‌های وسیع و نعمت‌های جاویدان بهشت عبور می‌دهد، کدام یک از شما ناخشنودید که از زندانی به قصری منتقل شوید؟»

این سخن را امام حسین (علیه السّلام) در حالی بیان فرمود که هر قدر دایره محاصره او و لشکریانش تنگ‌تر می‌شد و مشکلات میدان جنگ شدیدتر می‌گشت چهره‌هایی برافروخته‌تر و حالتی آرام‌تر داشتند.

در اینجا بعضی از یارانش به بعضی دیگر اشاره کرده، می‌گفتند:

«اُنْظُرُوا لا یُبالی بِالْمَوْتِ»:

«بنگرید او به مرگ اعتنا نمی‌کند و هراسی از آن ندارد.»

امام (علیه السّلام) این معنا را شنید و سخنان فوق را بیان فرمود، و سپس افزود: پدرم از رسول خدا چنین نقل کرد:

«اِنَّ الدُّنْیا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکافِرِ، وَ الْمَوْتُ جِسْرُ هؤُلاءِ اِلی جِنانِهِمْ وَ جِسْرُهؤُلاءِ اِلی جَحیمِهِمْ ما کَذِبْتُ وَ لا کُذِّبْتُ»:

«دنیا زندان مؤمنان و بهشت کافران است و مرگ پلی است برای گروه اول به سوی بهشت، و پلی است برای گروه دوم به سوی دوزخ (این یک حقیقت است) نه دروغ می‌گویم، و نه به من دروغ گفته شده است.»

رمز حماسه‌های عاشورا و شجاعت بی‌نظیر امام حسین (علیه السّلام) و یارانش را که در تاریخ با خطوط زرین و درخشان ثبت شده است باید در همین راستا، در ایمان قوی و مستحکم آنان نسبت به معاد و زندگی جاویدان آخرت جستجو کرد.

5. تأثیر ایمان به معاد در حسن اعمال به قدری روشن و آشکار است که امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) تعجب می‌کند از کسی که ایمان به آخرت دارد و در حسن اعمال خویش نمی‌کوشد؛ می‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَعْلَمُ اَنَّ لِلْاَ عمالِ جَزاءاً کَیْفَ لا یُحْسِنُ عَمَلَهُ».

6. این سخن را با حدیث پرمعنایی از بنیان‌گذار اسلام پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) پایان می‌دهیم؛ آنجا که در نشانه‌ها و علائم اهل یقین فرمود: از نشانه‌های آن‌ها این است:

«اَیْقَنَ بِاَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ فَاشْتاقَ اِلَیْها، وَ اَیْقَنَ بِاَنَّ النّارَ حَقٌّ فَظَهَرَ سَعْیُهُ لِلنِّجاةِ مِنْها، وَ اَیْقَنَ بِاَنَّ الْحِسابَ حَقُّ فَحاسَبَ نَفْسَهُ»:

«آن‌ها به بهشت ایمان دارند لذا مشتاق آنند (و برای رسیدن به آن تلاش در نیکی‌ها دارند) و به آتش دوزخ یقین دارند، لذا برای رهایی از آن سعی می‌کنند (و گرد گناه نمی‌گردند) و یقین دارند که حساب روز قیامت حق است، لذا به حساب خویش می‌رسند (پیش از آنکه به حساب آن‌ها برسند).»

احادیث در این زمینه بسیار فراوان است و آنچه در بالا گفته شد، تنها گوشه کوچکی از آن‌ها محسوب می‌شود؛ و همگی تأکید بر تأثیر عمیق ایمان به سرای آخرت در تربیت انسان دارد.1


1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در ظاهر متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.