تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - دلیل ترس از مرگ

دلیل ترس از مرگ

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 16 مرداد 1392 ـ 13:29

(قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ ـ وَلاَ یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ). (سورۀ جمعه، آیات 6 ـ 7)

«بگو: "ای یهودیان! اگر گمان می‌کنید که (فقط) شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس اگر راست می‌گویید آرزوی مرگ کنید (تا به لقای محبوبتان برسید)!" ـ ولی آنان به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده‌اند هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند؛ و خداوند، ستمگران را به خوبی می‌شناسد.»

چهرۀ مرگ معمولاً برای افراد، وحشتناک است و دلیل آن اجمالاً یکی از دو چیز است: یا مرگ را پایان همه چیز و مرادف معنای فنا دانستند و یا علت ترس، آلودگی به گناهان و دلبستگی به دنیا است. اما کسی که مرگ را تولد جدید و سرآغازی برای انتقال به جهانی وسیع‌تر و زندگی والاتر می‌داند و کوله‌باری بزرگ از اعمال صالح برای این سفر فراهم کرده و دلبستگی خاصی به دنیا ندارد برای چه از مرگ بترسد؟

آیۀ بالا اشارۀ ظریفی به این موضوع نموده؛ می‌فرماید: «بگو: "ای یهودیان! اگر گمان می‌کنید که (فقط) شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس اگر راست می‌گویید آرزوی مرگ کنید (تا به لقای محبوبتان برسید")! ـ ولی آنان به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده‌اند هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند؛ و خداوند، ستمگران را به خوبی می‌شناسد»: (قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ للهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ ـ وَلاَ یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ).

سپس می‌افزاید: «ولی آنان به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده‌اند هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند؛ و خداوند، ستمگران را به خوبی می‌شناسد»: (وَلاَ یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ).

قابل توجه اینکه مخاطب در این آیه یهود هستند و این ظاهراً به خاطر دو نکته است:

نخست اینکه یهود همیشه (و حتی امروز) خود را نسل برگزیدۀ خداوند می‌پنداشتند و برای خود یک سلسله امتیازات خیالی و پنداری نسبت به دیگران قائل بودند، گاه خود را فرزندان خدا می‌شمردند! و گاه اولیاء و دوستان خاص او و گاه می‌گفتند: آتش دوزخ هرگز دامن ما را فرو نمی‌گیرد هر چند گناهکار باشیم مگر چند روز محدود!.

قرآن به آن‌ها می‌گوید: اگر در این اعتقاد خود صادق هستید چرا این همه از مرگ وحشت دارید؟ مگر دوست از بقای دوست خود می‌ترسد؟ و مگر انتقال از زندان به یک باغ خرم و سرسبز وحشتناک است؟!

شبیه همین معنا در آیۀ 94 سورۀ بقره آمده است:

(قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمْ الدَّارُ الاْخِرَةُ عِنْدَ اللهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ):

«بگو: "اگر (آن چنان که مدعی هستید) سرای آخرت در نزد خدا مخصوص شما است نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می‌گویید".»

دیگر اینکه آن‌ها مردم دنیاپرست و دلبستۀ عالم مادّه بودند. به علاوه دامانشان با گناهان زیاد و خون‌های بی‌گناهان آلوده بود به همین دلیل شدیداً از مرگ هراسان بودند.

لذا قرآن در آیۀ 96 سورۀ بقره می‌گوید:

(وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة):

«و (آنان نه تنها آرزوی مرگ نمی‌کنند بلکه) آن‌ها را حریص‌ترین مردم ـ حتی حریص‌تر از مشرکان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت.»

در آیۀ 95 همین سوره می‌گوید:

(وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ):

«ولی آن‌ها به خاطر اعمال بدی که پیش از خود فرستاده‌اند هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد.»

به این ترتیب قرآن مجید هم علل ترس از مرگ را به روشنی بیان کرده است و هم طُرُق نجات از این ترس و وحشت عمومی را. بعضی از مفسران، آیۀ فوق دربارۀ یهود را نوعی مباهله دانسته‌اند که یکی از طرق مبارزه با مدعیان دروغین است؛ و آن اینکه برای اثبات صدق مدعای خود از پیشگاه خدا تقاضا کنند که اگر دروغگو هستند رسوا شوند. (و اگر شرایط مباهله در آن جمع باشد اثر می‌کند).

شاهد این سخن آنکه در روایات آمده است: اگر این مدعیان دروغین یعنی یهود در برابر پیامبر (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) تمنای مرگ می‌کردند بلافاصله همان‌جا آب دهانشان گلوگیرشان می‌شد و می‌مردند!: «وَ الَّذی نَفْسی بِیَدِهِ لا یَقُوْلُها اَحَدٌ مِنْکُمْ اِلاّ غُصَّ بِرِیْقِهِ».1


1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.