تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - حال مؤمنان و ظالمان در لحظه‌ی مرگ

حال مؤمنان و ظالمان در لحظه‌ی مرگ

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 16 مرداد 1392 ـ 13:15

1. (الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوْا السَّلَمَ مَا کُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوء بَلَی إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ). (سوره‌ی نحل، آیه‌ی 28)

«همان کسانی که فرشتگان (مرگ) جانشان را می‌گیرند در حالی که به خود ظلم کرده بودند! در این موقع آن‌ها (به ظاهر) تسلیم می‌شوند (و به دروغ می‌گویند:) ما کار بدی انجام نمی‌دادیم! (به آن‌ها گفته می‌شود:) آری، خداوند به آنچه انجام می‌دادید عالم است.»

2. (الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمْ الْمَلاَئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ). (سوره‌ی نحل، آیه‌ی 32)

«همان کسانی که فرشتگان (مرگ) جانشان را می‌گیرند در حالی که پاک و پاکیزه‌اند؛ به آن‌ها می‌گویند: "سلام بر شما! به پاداش آنچه انجام می‌دادید وارد بهشت شوید!".»

مؤمنان و ظالمان، نیکوکاران و بدکاران از همان لحظه‌ی مرگ از هم جدا می‌شوند و حالات متفاوتی دارند. یا به تعبیر دیگر نتایج اعمال و عقایدشان از همان لحظه کم‌کم ظاهر و آشکار می‌گردد. در آیه‌ی اول و دوم اشاره‌ی پرمعنایی به همین حقیقت است.

نخست می‌‌‌‌فرماید: «همان کسانی‌‌ که فرشتگان (مرگ) جانشان را می‌‌‌‌گیرند در حالی‌‌ که به خود ظلم کرده بودند! در این موقع آن‌‌ها (به ظاهر) تسلیم می‌‌‌‌شوند (و به دروغ می‌‌‌‌گویند:) ما کار بدی‌‌ انجام نمی‌‌‌‌دادیم!»: (الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمْ الْمَلاَئِکَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوْا السَّلَمَ مَا کُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوء).

این سخن نشان می‌‌‌‌دهد که آن‌‌ها تسلیم کامل نشده‌‌اند و نمی‌‌‌‌دانند این انکار در برابر خداوند عالم‌الغیب و گواهان از ملائکه، بیهوده است. لذا در پایان آیه می‌‌‌‌افزاید: «(به آن‌‌ها گفته می‌‌‌‌شود:) آری‌‌، خداوند به آنچه انجام می‌‌‌‌دادید عالم است»: (بَلَی‌‌ إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).

سپس به آن‌‌ها دستور داده می‌‌‌‌شود: «اکنون از درهای‌‌ جهنم وارد شوید در حالی‌‌ که جاودانه در آن خواهید بود»: (فَادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا).

از آنچه گفته شد روشن می‌‌‌‌شود که اظهار تسلیم در اینجا به معنای‌‌ اظهار توحید و تسلیم شدن در برابر حق است (همان‌گونه که جمعی‌‌ از مفسران گفته‌‌اند) ولی‌‌ از آنجا که هنوز حال و هوای‌‌ دنیا در سر آن‌‌ها است و به قوانین حاکم بر مراحل بعد از مرگ آشنا نشده‌‌اند سوابق سوء خود را انکار می‌‌‌‌کنند و در مقام دروغ و فریب برمی‌‌‌‌آیند، اما به زودی‌‌ متوجه می‌‌‌‌شوند که آنجا جای‌‌ خلاف‌گویی‌‌ نیست!.

در اینکه منظور از «جهنّم» در اینجا جهنم عالم برزخ است یا قیامت؟ دو احتمال داده‌‌اند. آنچه مناسب لحظات مرگ است دخول در جهنم برزخی‌‌ است، در حالی‌‌ که تعبیر به خلود و جاودانگی‌‌ قرینه‌‌ای‌‌ بر جهنم قیامت است. مگر اینکه گفته شود در عالم برزخ وارد ابواب و درهای‌‌ جهنم می‌‌‌‌شوند نه خود جهنم، و خلود توصیفی‌‌ است برای‌‌ کافران به هنگام ورود در دوزخ، نه در ابواب دوزخ.

جمله‌ی (بَلَی‌‌ إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)، به نظر می‌‌‌‌رسد که از سخنان فرشتگان مرگ باشد که به آن‌‌ها هشدار می‌‌‌‌دهند که بیهوده در مقام انکار برنیایید چرا که علم بی‌‌‌‌پایان خدا پرده از اعمالتان برمی‌‌‌‌دارد.

به هر حال آیه‌ی فوق، شبیه مضمونی‌‌ است که در آیه‌ی 27 سوره‌ی محمّد (ص) آمده است؛ می‌‌‌‌فرماید: «حالِ آن‌‌ها چگونه خواهد بود هنگامی‌‌ که فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنان می‌‌‌‌زنند و جانشان را می‌‌‌‌گیرند!؟»: (فَکَیْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمْ الْمَلاَئِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ).

آری‌‌، ملائکه با سیلی‌‌ و مشت بر صورت و پشتشان از آن‌‌ها استقبال می‌‌‌‌کنند؛ و شاید اعترافشان به توحید و سخنان حق به خاطر مشاهده‌ی همین صحنه است، نه از روی‌‌ اخلاص.

در مقابل آن‌‌ها فرشتگان رحمت‌‌اند که برای‌‌ قبض ارواح مؤمنان می‌‌‌‌آیند چنان‌که در دومین آیه می‌‌‌‌خوانیم: «همان کسانی‌‌ که فرشتگان (مرگ) جانشان را می‌‌‌‌گیرند در حالی‌‌ که پاک و پاکیزه‌‌اند؛ به آن‌‌ها می‌‌‌‌گویند: "سلام بر شما! به پاداش آنچه انجام می‌‌‌‌دادید وارد بهشت شوید"»: (الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ).

در واقع پاداش پاکی‌‌ و تقوا چیزی‌‌ جز این نیست که فرشتگان الهی‌‌ با سلام و درود از آن‌‌ها استقبال کنند و از آن‌‌ها به بهشت دعوت نمایند، دعوتی‌‌ آمیخته با لطف و محبت و احترام!.

در اینجا نیز ممکن است بهشت اشاره به بهشت برزخ باشد یا بهشت قیامت که بهشت برزخی‌‌ درهای‌‌ آن محسوب می‌‌‌‌شود.

به هر حال این یکی‌‌ از ابعاد مرگ است که کیفیت آن نسبت به صالحان و بدکاران کاملاً متفاوت می‌‌‌‌باشد.1


1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.