تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - وجود فعلی بهشت و دوزخ در روایات اسلامی

وجود فعلی بهشت و دوزخ در روایات اسلامی

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: سه شنبه 19 شهریور 1392 ـ 23:05

بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنا را تأیید و تأکید می‌کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند، از جمله در حدیثی از امام علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام) آمده است که یکی از اصحاب او از بهشت و دوزخ پرسید که آیا آن‌ها هم اکنون مخلوقند؟ امام (علیه السّلام) فرمود:

«وَ اِنَّ رَسُولَ الله قَدْ دَخَلَ الجَنَّةَ وَرَأی النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ اِلَی السَّماء»:

«آری آفریده شده‌اند، و پیامبر (صلّی الله علیه و آله) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد.»

راوی می‌گوید عرض کردم گروهی می‌گویند: آن‌ها مخلوق نیستند، امام (علیه السّلام)! فرمود:

«ما اُولئِکَ مِنَّا وَلا نَحْنُ مِنْهُمْ، مَنْ اَنْکَرَ خَلْقَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقَدْ کَذَّبَ النَّبیَّ وَ کَذَّبَنَا ...»:

«آن‌ها از ما نیستند و ما از آن‌ها نیستیم، کسی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار کند پیامبر را تکذیب کرده، و ما را نیز تکذیب نموده است ...»

در بسیاری از روایات مربوط به معراج پیامبر (صلّی الله علیه و آله) به مسئله بهشت و دوزخ و وجود فعلی آن‌ها اشاره شده ...


در تفسیر علی بن ابراهیم در شرح آیه (وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَی ـ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی) چنین آمده است:

«وَ امَّا الرَّدُّ عَلَی مَنْ اَنْکَرَ خَلْقَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقَولُهُ عِنْدَها جَنَّةُ المَأْوَی، اَیْ عِنْدَ سِدْرَةِ المُنْتَهیَّ فسِدْرَةُ المُنْتَهی فی السَّماءِ السَّابِعَةِ وَ جَنَّةُ المَأْوَی عِنْدَها»:

«پاسخ کسانی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار می‌کنند، آیه (عِنْدَها جَنَّةُ المَأْوَی) است یعنی در نزد سدرة المنتهی که در آسمان هفتم است، بهشت جاویدان قرار دارد.»

روایات متعددی که در منابع شیعه و اهل سنّت درباره تولد بانوی اسلام، فاطمه زهرا (علیها السّلام) آمده نیز گواه بر این معناست که می‌گوید: پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در شب معراج وارد بهشت شد و از میوه درختان بهشتی تناول فرمود، و از همان میوه، نطفه زهرا (علیها السّلام) منعقد شد، و لذا پیامبر (صلّی الله علیه و آله) او را بوسید و می‌گفت «از او بوی بهشت می‌شنوم.»

در تفسیر آیه 37 سوره آل عمران (...کُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکَرِیَّا المِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً ...): «هر زمان زکریا وارد محراب مریم (س) می‌شد غذای مخصوصی در آنجا می‌یافت» (و هنگامی که سؤال می‌کرد از کجا آورده‌ای می‌گفت: از سوی خداست). در بسیاری از منابع اسلام، اعم از شیعه و اهل سنّت آمده است که این غذای میوه‌های بهشتی بود که در غیر فصل، خداوند در اختیار مریم می‌گذاشت.

درباره بانوی اسلام، فاطمه زهرا (علیها السّلام) نیز در روایات اسلامی می‌خوانیم که خداوند مائده بهشتی بر آن حضرت نازل کرد و پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و علی (علیه السّلام) و جمعی از همسران پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و همسایگان از آن خوردند و پیامبر (صلّی الله علیه و آله) آن را تشبیه به جریان مریم کرده، فرمود:

«الحَمْدُ لله الذَّی جَعَلَکِ شَبِیهَةً بِسَیَّدَةِ نِساءِ بَنی اِسْرائِیلَ»:

«شکر می‌کنم خدایی را که تو را شبیه مریم بانوی زنان بنی‌اسرائیل قرار داد.»

ممکن است گفته شود این‌ها مربوط به بهشت برزخی است همان بهشتی که ارواح شهدا نیز بعد از شهادت و قبل از قیامت در آن جای دارند، ولی پاسخ این سخن این است که بهشت برزخی مادّی نیست بلکه جنبه مثالی دارد و ارواح در قالب‌های مثالی در آن بهشت متنعمند و مسلّماً چنین بهشتی که جنبه مادّی عنصری ندارد، میوه‌هایی همچون میوه‌های این جهان که قابل استفاده بر این جسم مادّی باشد در آن نخواهد بود، بلکه از جهاتی شبیه به صحنه‌هایی است که انسان در خواب می‌بیند و لذاتی که از آن بهره‌مند می‌گردد.

اضافه بر این‌ها در روایات متعددی می‌خوانیم که بهشت هم اکنون در حال شکل گرفتن و گسترش به وسیله اعمال انسان‌هاست و پاره‌ای از اعمال سبب غرس درختان تازه‌ای در بهشت می‌شود، این گونه اخبار تنها در صورتی مفهوم است که بهشت، هم اکنون موجود باشد از جمله به چند خبر آموزنده زیر توجه کنید:

1. در حدیثی از ابو ایوب انصاری از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) می‌خوانیم که در شب معراج، ابراهیم خلیل (علیه السّلام) بر من عبور کرد و گفت:

«مُرْ اُمّتَکَ اَنْ یَکْثُروا مِنْ غَرْسِ الجَنَّةِ، فَاِنَّ اَرْضَها واسِعَةٌ، وَ تُرْبَتَها طیِّبَةٌ! قُلْتُ: وَ ما غَرْسُ الجَنَّةِ؟ قالَ: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلا بِالله»:

«به امتت دستور ده در بهشت زیاد درخت‌کاری کنند، چرا که زمینش گسترده و خاکش پاک و حاصلخیز است! گفتم: درخت‌کاری بهشت چیست؟ گفت: ذکر لا حول و لا قوة الا بالله است.»

2. در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) آمده است:

«مَنْ قالَ لا اِلهُ الا الله غُرِسَتْ لَهُ شَجَرَةٌ فی الجَنَّةِ»:

«کسی که لا اله الا الله بگوید درختی در بهشت برای او غرس می‌شود.»

3. در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السّلام) از اباء گرامیش از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) چنین آمده است:

«مَنْ قالَ سُبْحانَ الله غَرَسَ الله لَهُ بها شَجَرَةً فی الجَنَّةِ، وَ مَنْ قالَ الحَمْدُ لله غَرَسَ لَهُ بِها شَجرَةً فی الجَنَّةِ، وَ مَنْ قالَ لا اِلهَ اِلاّ الله غَرَسَ لَهُ بِها شَجرَةً فی الجَنَّةِ، وَ مَنْ قالَ الله اَکْبَرُ غَرَسَ الله لَهُ بِها شَجَرَةً فی الجَنَّةِ»:

«کسی که سبحان الله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می‌نشاند و کسی که الحمد لله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می‌نشاند، و کسی لا اله الا الله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او غرس می‌کند، و کسی که الله اکبر بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می‌نشاند.»

مردی از قریش در آنجا بود و عرض کرد ای رسول خدا بنابراین درختان ما در بهشت زیاد است! پیامبر در جواب فرمود:

«نَعَمْ، وَلَکِنْ اِیّاکُمْ اَنْ تُرْسِلُوا عَلَیْها نِیراناً فُتُحْرِقُوها»:

«آری! ولی بر حذر باشید از اینکه آتشی بر آن‌ها بفرستید و آن‌ها را بسوزانید.»

4. در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) تعبیر لطیف‌تری در این زمینه دیده می‌شود و آن اینکه می‌فرماید:

هنگامی که به معراج رفتم وارد بهشت شدم در آنجا فرشتگانی را دیدم که قصرهایی می‌سازند و گاه توقف می‌کنند، از علت این امر سؤال کردم گفتند ما منتظر مصالح هستیم! گفتم مصالح شما چیست؟ گفتند: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر» که مؤمن می‌گوید: هنگامی که ذکر می‌کند بنا می‌کنیم و هنگامی که خودداری می‌کند دست نگه می‌داریم.

این بحث را با سخنی از مرحوم علاّمه مجلسی پایان می‌دهیم او در بحار الانوار ذیل روایات مربوط به بهشت و دوزخ می‌گوید:

«بدان ایمان به بهشت و دوزخ، آن گونه که در آیات و اخبار وارد شده بدون تأویل کردن آن به معنای دیگر از ضروریات دین است.

... اما اینکه آن‌ها هم اکنون مخلوقند یا نه غالب علمای اسلام، مگر گروه اندکی از معتزله معتقدند که هم اکنون مخلوق هستند، و آیات و اخبار متواترة، سخن آن گروه اندک را نفی می‌کند، و مذهب آن‌ها را تضعیف می‌نماید، و ظاهر این است که احدی از علمای امامیه قائل به این مذهب نادرست نیست مگر سخنی که به سیّد رضی نسبت می‌دهند.»1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در ظاهر متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.