تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - درهای بهشت در احادیث اسلامی

درهای بهشت در احادیث اسلامی

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: شنبه 16 شهریور 1392 ـ 00:05

در هیچ آیه‌ای از قرآن مجید نیامده است که بهشت هشت در دارد، تنها درباره دوزخ می‌خوانیم:

(لَها سَبْعَةُ اَبْواب):

«برای آن هفت در است.» (سوره حجر، آیه 44).

ولی کراراً در احادیث اسلامی به این نکته اشاره شده که بهشت دارای هشت در است، اشاره به اینکه طُرُق وصول به سعادت که بهشت مظهر آن است، از طرق سقوط در دامان بدبختی که جهنم کانون آن است، بیشتر می‌باشد و رحمت واسعه الهی بر غضبش پیشی گرفته. (سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ)

از جمله در حدیثی از امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) می‌خوانیم:

«اِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِیَةَ اَبْواب»:

«بهشت دارای هشت در است.»

سپس به شرح این درها پرداخته، می‌فرماید: از بعضی از این درها صدیقان وارد می‌شوند، و از بعضی شهداء و صالحان، و از بعضی شیعیان و محبان اهل بیت عصمت (علیهم السّلام) و ...

در حدیث دیگری از امام باقر (علیه السّلام) می‌خوانیم:

«اَحْسِنُوا الظَّنَّ بِاللهِ وَ اعْلَمُوا اَنَّ لِلْجَنَّةِ ثمانِیَةَ اَبْوَابِ عَرْضُ کُلِّ باب مِنْها مَسیرَةُ اَرْبَعینَ سَنَة»:

«به خدا گمان نیک داشته باشید و بدانید بهشت هشت در دارد، پهنای هر در به اندازه چهل سال راه است!.»

این در حالی است که از بعضی دیگر از احادیث استفاده می‌شود که عدد درهای بهشت هفتاد و یک در است، این مضمون در حدیثی از امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) نقل شده.

ممکن است همه این اعداد اشاره به عددهای تکثیری باشد که کثرت فوق‌العاده درها را نشان می‌دهد، منتها در یکجا در مقایسه با درهای جهنم هشت در شمرده شده، تا نشان داده شود که اسباب وصول به سعادت از اسباب بدبختی بیشتر است، و در جای دیگر اشاره به کثرت اقوامی شده که هر کدام از طریقی به این کانون رحمت الهی راه می‌یابند.

از تعبیرات مختلف این روایات به خوبی استفاده می‌شود که این درها هماهنگ است با اعمالی که نیکان و پاکان انجام می‌دهند، مثلاً در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) می‌خوانیم:

«لِلْجَنَّةِ بابٌ یُقالُ بابُ الْمُجاهِدینَ، یَمْضُونَ اِلَیْهِ فَاِذا هُوَ مَفْتُوحٌ وَ هُمْ مُتَقَلِّدُونَ بِسُیُوفِهِمْ ... وَ الْمَلائِکَةُ تُرَحِّبُ بِهِمْ»:

«برای بهشت دری است که به آن، در مجاهدان گفته می‌شود، هنگامی که به سوی آن می‌روند، آن در گشوده می‌شود در حالی که آن‌ها شمشیرهایشان را بر کمر دارند و فرشتگان به آن‌ها خوشامد می‌گویند!.»

همین معنا به شکل دیگری در نهج‌البلاغه آمده است:

«اِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللهُ لِخاصَّةِ اَوْلِیائهِ»:

«جهاد دری از درهای بهشت است که خدا آن را به روی بندگان خاصش گشوده.»

باز در حدیث دیگری از پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) آمده است:

«اِنَّ لِلْجَنَّةِ باباً یُدْعی اَلرَیّانُ لا یَدْخُلُهُ اِلاَّ الصّائُمونَ»:

«بهشت دری دارد که سیراب (یا سیراب کننده) نامیده می‌شود، و از آن در فقط روزه داران وارد می‌شوند.»

و نیز از همان حضرت آمده است:

«اِنَّ لِلْجَنَّةِ بابٌ یُقالُ لَهُ بابُ الْمَعْرُوفِ لا یَدْخُلُهُ اِلاّ اَهْلُ الْمَعْرُوفِ»:

«بهشت دری دارد به نام در نیکوکاری که جز نیکوکاران از آن وارد نمی‌شوند.»

همچنین در احادیث دیگر اشاره به «بابُ الصَّبْرِ»، «بابُ الشُّکْرِ»، «بابُ الْبَلاءِ» نیز شده، حتی آمده است که درهای بهشت در سایه شمشیرهاست!: «اِنَّ اَبْوابُ الْجَنَّةِ تَحْتَ ظِلالِ السُّیُوفِ.» (مسئله جهاد).

قابل توجه اینکه از بعضی از احادیث استفاده می‌شود که درهای بهشت، مردان بزرگ الهی هستند! چنان که در کافی از امام کاظم (علیه السّلام) می‌خوانیم که فرمود:

«اِن عَلیّاً بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ»:

«علی (علیه السّلام) دری از درهای بهشت است.» و در مسیر او گام نهد وارد بهشت خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد معنا و مفهوم درهای بهشتی و چگونگی آن‌ها به خوبی روشن می‌شود.1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در ظاهر متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.