تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - درهای بهشت

درهای بهشت

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 13 شهریور 1392 ـ 23:17

1. (حَتّی اِذا جاؤُها وَ فِتِحَتْ اَبْوابُها وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ). (سوره زمر، آیه 73)

«هنگامی که به آن می‌رسند درهای بهشت گشوده می‌شود. و نگهبانان به آن‌ها می‌گویند: سلام بر شما!.»

2. (جَنّاتُ عَدْن مُفَتَحَةً لَهُمُ الاْبْوابُ). (سوره ص، آیه 50)

«باغ‌های جاویدان بهشتی که درهایش به روی آنان گشوده است.»

3. (وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب ـ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ). (سوره رعد، آیه 23 و 24)

«و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‌گردند ـ (و به آن‌ها می‌گویند:) سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان.»

بهشت در انتظار است!

در نخستین آیه، هنگامی که اشاره به حرکت بهشتیان به صورت دسته‌جمعی و گروه‌گروه به سوی بهشت می‌کند، می‌فرماید: «تا هنگامی که به آن برسند و درهای بهشت گشوده شود، و نگهبانان آن به آن‌ها گویند: سلام بر شما»: (حَتّی اِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ اَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ).


از این تعبیر استفاده می‌شود که به هنگام رسیدن بهشتیان به نزدیکی بهشت، درها گشوده می‌شوند، و گویی بهشت در انتظار آن‌هاست و آغوش باز می‌کند و آن‌ها را به درون خود دعوت می‌نماید، حتی زحمت گشودن درها برای آن‌ها وجود ندارد.

در آیه بعد همین معنا به تعبیر دیگری منعکس است می‌فرماید: (آن‌ها به سوی باغ‌های بهشت باز می‌گردند) «باغ‌های جاویدانی که درهایش به روی آن‌ها کاملاً گشوده است»: (جَنّاتٌ عَدْن مُفَتَّحةً لَهُمُ الاْبْوابُ).

تعبیر به «مفتّحه» با توجه به اینکه از باب تفعیل است و در این گونه موارد مفهوم کثرت و تأکید را دارد ممکن است به این معنا باشد که نه یک در، بلکه همه درها، نه به صورت نیم گشوده، بلکه کاملاً گشوده، در برابر آن‌ها قرار دارد.

آیا این درها به خودی خود گشوده می‌شود گویی دارای روح و حیات است و با نزدیک شدن بهشتیان به عنوان ادای احترام، خود به خود گشوده می‌شود؟

یا اینکه تنها با قصد و اراده و فرمان و بدون نیاز به هیچ واسطه دیگر باز می‌گردد، یا فرشتگان و خازنان بهشت به علامت احترام قبلاً آن را گشوده و بر کنار در ایستاده، و انتظار مقدم آن‌ها را می‌کشند، همان گونه که ما نسبت به میهمانانی که بسیار عزیز و محترمند چنین می‌کنیم.

احتمال اول مناسب‌تر به نظر می‌رسد، و ذکر صیغه مجهول می‌تواند اشاره‌ای به آن باشد، و در عین حال انتظار فرشتگان و خازنان بهشت بر کنار درها نیز متناسب با آیه اول است.

بالاخره در سومین و آخرین آیه، سخن از ورود فرشتگان از درهای مختلف بهشت است، و این بعد از استقرار بهشتیان، در بهشت می‌باشد، می‌فرماید: «فرشتگان از هر دری بر آن‌ها وارد می‌شوند، و به آن‌ها می‌گویند: درود بر شما! به خاطر صبر و استقامتتان»: (وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ).

آیا معنای این سخن آن نیست که تمام اعمال صالح که در حقیقت درهای بهشتند در صبر و استقامت خلاصه می‌شوند؟ (دقت کنید).
1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در ظاهر متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.