تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - حقیقت پل صراط چیست؟

حقیقت پل صراط چیست؟

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: دوشنبه 11 شهریور 1392 ـ 15:38

گرچه آگاهی تفصیلی نسبت به حقایق مربوط به قیامت و جهان پس از مرگ كه عالمی است برتر و بالاتر از این جهان، برای اهل دنیا غیر ممكن است ولی این امر مانع از آگاهی اجمالی نسبت به آن نخواهد بود!.

آنچه از آیات و روایات اسلامی استفاده می‌شود، این است كه صراط پلی است بر دوزخ در مسیر بهشت كه نیكان و بدان بر آن وارد می‌شوند، نیكان به سرعت از آن می‌گذرند و به نعمت‌های بی‌پایان حق می‌رسند، و بدان سقوط كرده سرازیر دوزخ می‌شوند!، حتی از پاره‌ای از روایات استفاده می‌شود كه سرعت عبور مردم از آن بستگی به میزان ایمان و اخلاص و اعمال صالح آن‌ها دارد.

در حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) می‌خوانیم: 

«بعضی مانند برق از آن می‌گذرند و بعضی همچون اسب تیزرو، بعضی با دست و زانوها، بعضی همچون پیادگان و بعضی به آن آویزان می‌شوند (و می‌گذرند) گاه آتش دوزخ از آن‌ها چیزی را می‌گیرد و چیزی را رها می‌كند.»


چرا باید از روی جهنم به سوی بهشت رفت؟ در اینجا نكات لطیفی است.

از یک سو بهشتیان با مشاهدۀ دوزخ، قدر عافیت بهشت را بهتر می‌دانند و از سوی دیگر وضع صراط در آنجا تجسمی است از وضع ما در اینجا، باید ار روی جهنم سوزان شهوات گذر کرد و به بهشت تقوا رسید و از سوی سوم تهدیدی است جدّی برای همۀ مجرمان و آلودگان كه سرانجام گذرگاهشان از این راه باریک خطرناک است.

لذا در حدیث «مفضل بن عمر» می‌خوانیم كه می‌گوید از امام صادق (ع) دربارۀ «صراط» سؤال كردم فرمود:

«صراط همان طریق به سوی معرفت و شناخت خداوند متعال است.»


سپس افزود: «دو صراط است، صراطی در دنیا و صراطی در آخرت، و اما صراط در دنیا همان امام واجب‌الاطاعه است، هر كس او را بشناسد و به هدایت او اقتداء كند از صراطی كه پلی است بر جهنم در آخرت می‌گذرد و هر كس او را در دنیا نشناسد قدمش بر صراط آخرت می‌لرزد و در آتش جهنم سقوط می‌كند.»

در تفسیر امام حسن عسكری (علیه‌السّلام) این دو صراط (صراط دنیا و آخرت) به صراط مستقیم معتدل بین «غلّو» و «تقصیر» و «صراط آخرت» تفسیر شده است.

این نكته نیز قابل توجه است كه در روایات اسلامی، عبور از این راه پر خطر، مشكل شمرده شده است، در حدیثی از رسول خدا (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) و هم از امام صادق (علیه‌السّلام) آمده است:

«اِنَّ عَلَی جَهَنَّمَ جِسْراً اَدَقُّ مِنْ الشَّعْرِ وَ اَحَدُّ مِنْ السَّیفِ»:

«بر دوزخ پلی است باریک‌تر از مو و تیزتر از شمشیر.»

صراط «مستقیم» و حقیقت «ولایت» و «عدالت» در این دنیا نیز چنین است، باریک‌تر از مو و تیزتر از شمشیر، چرا که خط مستقیم خط باریكی بیش نیست و بقیه هر چه هست خطوط انحرافی در چپ و راست است و طبیعی است كه صراط قیامت كه تجسم عینی از این صراط است چنین باشد. ولی با این حال همان گونه كه قبلاً نیز اشاره شد گروهی با سرعت در سایۀ ایمان و اعمال صالح از این جادۀ خطرناک می‌گذرند.

بدون شک ارتباط با پیغمبر اكرم (ص) و خاندان رسول الله (ص) می‌تواند عبور از این جادۀ مخوف را آسان سازد، در حدیثی از پیغمبر اكرم (ص) می‌خوانیم:

«اِذا كانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلَی جَهَنَّمَ لَمْ یَجُزْ عَلَیْهِ اِلا مَنْ كانَ مَعَهُ جَوازٌ فیه وَلایَةُ عَلیِّ بْنِ اَبی طالِب (علیه السّلام)!»:

«روز قیامت هنگامی كه صراط روی جهنم قرار داده شود تنها كسانی از آن عبور می‌كنند كه اجازه‌ای داشته باشند و در آن اجازه، ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام) بوده باشد!.»

نظیر همین معنی به تعبیر دیگر دربارۀ بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) آمده است.

بدیهی است ولایت علی (ع) و فاطمه (ع) از ولایت پیغمبر (ص) و علاقه به قرآن و اسلام و سایر پیشوایان معصوم جدا نیست، در واقع تا ارتباطی از نظر ایمان و اخلاق و عمل با این پیشوایان بزرگ برقرار نباشد عبور از صراط ممكن نیست و در این زمینه روایات متعددی وارد شده است، (علاقمندان برای آگاهی بیشتر می‌توانند به بحارالانوار جلد 8 فصل صراط، مخصوصاً روایات 12، 13، 14، 15، 16، 17 مراجعه كنند)

آخرین سخن در اینجا دربارۀ بعد تربیتی ایمان به چنین صراطی است، گذرگاه مخوف، لغزنده، خطرناک، باریک‌تر از مو، تیزتر از شمشیر، گذرگاهی كه مواقف و ایستگاه‌های متعددی دارد و در هر موقف از چیزی سؤال می‌كنند، در یک جا از نماز، جای دیگری از امانت و صله رحم، جایی از عدالت و مانند آن، گذرگاهی كه اجازۀ عبور از آن بدون ولایت پیامبر (ص) و امیرمؤمنان علی (ع) و تخلق به اخلاق آن‌ها امكان‌پذیر نیست و بالاخره گذرگاهی كه هر كس به مقدار نور ایمان و عمل صالحش توانایی عبور از آن را دارد و اگر كسی نتواند به سلامت از آن بگذرد سقوطش در دوزخ حتمی است و هرگز به كانون نعمت‌های معنوی و مادّی پروردگار یعنی بهشت، راه نخواهد یافت.

توجه به این معانی و ایمان به آن بدون شک بازتاب گسترده‌ای در اعمال انسان و تربیت او خواهد داشت و او را به دقت هر چه بیشتر در انتخاب راه‌های زندگی و جداسازی دقیق حق از باطل و تخلق به اخلاق اولیاءالله وادار می‌سازد.
1


1. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.