تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - جزای شما همان اعمال شماست!

جزای شما همان اعمال شماست!

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: شنبه 9 شهریور 1392 ـ 23:05

(اِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ). (سوره طور، آیه 16 ـ سوره تحریم، آیه 7)

«تنها به اعمالتان جزا داده می‌شوید.»

در آیه بالا تعبیری دیده می‌شود که خلاصه مفهومش این است: جزای شما در قیامت اعمال شماست و این تعبیر در چندین آیه از قرآن مجید دیده می‌شود، گاه می‌فرماید: «تنها اعمالی را که انجام می‌دادید جزای شماست!»: (إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ). (عین این تعبیر در آیه 16 سوره طور و آیه 7 سوره تحریم نیز آمده است)

و در آیه 54 سوره یس می‌فرماید:

(وَ لا تُجْزَوْنَ اِلاَّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ):

«جزا داده نمی‌شوید مگر به اعمالتان.»

و در آیه 90 سوره نمل می‌فرماید:

(هَلْ تَجْزَوْنَ اِلاَّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ):

«آیا جزای شما جز اعمال شما خواهد بود؟!»

و در آیه 52 سوره یونس می‌خوانیم:

(هَلْ تُجْزَوْنَ اِلاَّ بِما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ):

«آیا جزایی جز آنچه انجام می‌دادید به شما داده می‌شود؟!»


و تعبیرات دیگری از همین قبیل با مختصری تفاوت. بنابراین ظاهر این آیات این است که جزای انسان همان اعمال اوست، آری اعمال اوست که به سوی او بازمی‌گردد، و او را آزار می‌دهد، یا غرق فرح و شادی و سرور می‌کند، و این دلیل روشنی است بر مسئله تجسم اعمال و بازگشت اعمال انسان به سوی او و نیز تأکید مجددی است بر مسئله عدالت خداوند، چرا که آنچه انسان می‌کشد از اعمال خود می‌کشد!.

در اینجا باز می‌بینیم بعضی کلمه «باء» را در تقدیر گرفته‌اند (باء سببیت) و گفته‌اند در تقدیر (بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ) است یعنی جزای شما به سبب اعمالی است که انجام می‌دادید، ظاهر است، و بدو دلیل جائز نیست، و در آیات فوق نیازی به تقدیر نمی‌بینیم، چه مانعی دارد خود اعمال انسان در آن حاضر گردد و بخش عمده‌ای از جزای او را تشکیل دهد؟

مرحوم علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیه 7 سوره تحریم می‌گوید:

«اَیْ اَنَّ الْعَذَابَ الَّذی تُعَذَّبُونَ بِه هُوَ عَمَلُکُمُ السَّیء الَّذِی عَمِلْتُمُوهُ وَ قَدْ بَرَزَ لَکُمْ الْیَوْمَ حَقیقَتُهُ»:

«یعنی عذابی که شما گرفتار آن می‌شوید همان عمل سوء شماست که انجام دادید و امروز حقیقت آن ظاهر و آشکار شده.»

از مجموع آیاتی که در بالا تفسیر آن را دانستیم به خوبی روشن می‌شود که اگر ظواهر این آیات را دستکاری نکنیم، تأویل و توجیهی برای آن در نظر نگیریم، و تقدیر جمله یا کلمه‌ای برای آن قائل نشویم، و به تعبیر روشن‌تر ظواهر آیات را آن چنان که هست صاف و درست تفسیر کنیم، از آن‌ها استفاده می‌شود در قیامت و در دادگاه عدل الهی، یا مراحل دیگر آن روز، اعمال ما مجسم می‌گردد و به صورت‌های مناسبی در برابر ما ظاهر می‌شود.

اعمال بد به صورت موجوداتی زشت و زننده موذی و ناراحت کننده، و اعمال خوب به صورت موجوداتی زیبا و جالب و دلپذیر و روح‌بخش در آن صحنه ظاهر می‌گردند، و همراه صاحبانش خواهند بود.
1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در ظاهر متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.