تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - چگونه آسان از صراط بگذریم؟

چگونه آسان از صراط بگذریم؟

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: دوشنبه 11 شهریور 1392 ـ 23:05

گذرگاهی که همۀ انسان‌ها در قیامت باید از آن عبور کنند و در روایات اسلامی دربارۀ آن بحث‌های فراوانی دیده می‌شود، هر چند در قرآن مجید واژۀ «صراط» در این معنا بکار نرفته است جز در یکی دو مورد که آن هم احتمال دارد اشاره به جادۀ حق و باطل در دنیا باشد؛ ولی تعبیرات دیگری در قرآن مجید به عنوان «مِرْصاد» و مانند آن آمده که جمعی از مفسران، آن را اشاره به همان «صراط» می‌دانند.

به هر حال همان گونه که گفتیم از روایات اسلامی استفاده می‌شود که «صراط» پلی است بر روی جهنم، بسیار باریک و خطرناک، آن‌ها که از آن عبور کنند به بهشت برین می‌رسند و آن‌ها که نتوانند عبور کنند در جهنم سقوط خواهند کرد. بلکه از بعضی از روایات استفاده می‌شود که «صراط» از درون جهنم می‌گذرد! ولی مؤمنان آن چنان سریع عبور می‌کنند که کمترین آسیبی به آنان نمی‌رسد، همان گونه که اگر انسان، از درون آتش دنیا با سرعت زیاد عبور کند کمترین تأثیری روی او نخواهد داشت.

در اوصاف صراط چنین آمده است: «صراط پلی است که بر روی دوزخ در مسیر بهشت قرار گرفته و تنها راه ورود در بهشت، عبور از آن است؛ گروهی از نیکان و پاکان چنان به سرعت از آن می‌گذرند که گویی شعاع برقند! گروهی مانند یک اسب سوار تیزرو، گروهی همچون افراد پیاده و گروهی با دست و زانو از این گذرگاه می‌گذرند و گروهی که توان عبور ندارند در اثنای راه سقوط می‌کنند.»

اهمیت عبور از این گذرگاه را با توجه به حدیث معروفی که از رسول خدا (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) نقل شده و در کلام امام صادق (علیه‌السّلام) نیز آمده است می‌توان دریافت؛ آنجا که فرمود:

«إِنَّ عَلَیٰ جَهَنَّمَ جِسْراً أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ، أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ»:

«بر دوزخ پلی کشیده شده باریک‌تر از مو و تیزتر از شمشیر.»

امام صادق (ع) در تفسیر آیۀ شریفۀ (إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ) می‌فرماید:

«قَنْطَرَةٌ عَلَی الصِّرَاطِ لاَیَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَة»:

«مرصاد پلی است بر صراط، که هر کس حق ستمدیدگان بر گردن او باشد از آن عبور نخواهد کرد.»

در روایات اسلامی اموری به عنوان وسیلۀ عبورِ سریع از صراط ذکر شده است. از جمله در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است:

«أَسْبِغِ الْوُضوُءَ تَمُّرُ عَلَی الصِّرَاطِ مَرَّ السَّحَابِ»:

«وضوء را شاداب و پر آب بگیر! تا بر صراط همچون ابر بگذری.»

و در حدیث دیگری می‌خوانیم که موسی (علیه‌السّلام) در مناجاتش به درگاه الهی سؤال کرد:

«إِلهِی مَاجَزَاءُ مَنْ تَلاَ حِکْمَتَکَ سِرّاً وَ جَهْراً؟ قَالَ: یَا موُسَیٰ! یَمُرُّ عَلَی الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ»:

«خداوندا پاداش کسی که حکمت تو را پنهان و آشکار بخواند (و مردم را با سخنان حکیمانۀ تو، به سوی حق دعوت کند) چیست؟ فرمود: ای موسی! چنین کسی همچون برق از صراط عبور می‌کند.»

جالب توجه اینکه در روایات متعددی می‌خوانیم، یکی از شرایط اصلی عبور از صراط، ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام) است. این روایت را بسیاری از بزرگان اهل سنّت در کتاب‌های خود از رسول خدا (ص) نقل کرده‌اند. از جمله «حافظ بن سمّان» در کتاب «موافقه» چنین نقل می‌کند که پیامبر (ص) فرمود:

«لاَ یَجُوزَ أَحَدٌ عَلَی الصِّرَاطِ إِلاَّ مَنْ کَتَبَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السّلام) الْجَوَازَ»:

«هیچ کس از صراط عبور نمی‌کند، مگر اینکه علی (ع) اجازۀ عبور برای او بنویسد.»

و در بعضی روایات آمده است:

«إِذَا جَمَعَ اللّهُ اَلْأَوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ نَصَبَ الصِّرَاطَ عَلَی جِسْرِ جَهَنَّمَ مَا جَازَهَا أَحَدٌ حَتَّیٰ کَانَتْ مَعَهُ بَرَاءَةٌ بِوِلَایَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ»:

«هنگامی که خداوند اولین و آخرین را در روز قیامت گرد آورد و صراط بر جهنم کشیده شود، هیچ کس از آن عبور نمی‌کند مگر اینکه برات آزادی به سبب ولایت علی (ع) با او باشد.»

این مضمون با تفاوت مختصری در «مناقب خوارزمی» و «مناقب ابن مغازلی» و «فرائدالسّمطین» و کتاب «الرّیاض‌النّظرة» آمده است.

... صراط در قیامت در واقع تجسمی است از صراط‌هایی که در دنیاست که به همان باریکی و خطرناکی است.1


1. پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، جلد 3. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.