تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - اقسام نامه‌های عمل

اقسام نامه‌های عمل

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 6 شهریور 1392 ـ 23:50

از آیات قرآن مجید به خوبی استفاده می‌شود که برای هر انسانی سه نوع کتاب یا نامۀ عمل وجود دارد:

نخست: کتابی است که برای هر انسانی جداگانه موجود است و تمام جزئیات اعمال او در آن منعکس است و همان است که گاه به دست راست و گاه به دست چپ داده می‌شود، این معنا در تعدادی از آیات منعکس می‌باشد از جمله آیۀ 13 سورۀ اسراء:

(وَ کُلَّ اِنْسان اَلْزَمناهُ طائرَهُ فی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقیه مَنْشوُراً اِقْرَأْ کِتابَکَ کفَی بِنَفسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً)
:

«و هر انسانی اعمالش را به گردنش آویخته‌ایم و روز قیامت، نامۀ (اعمالش را) برای او بیرون می‌آوریم که آن را در برابر خود گشوده می‌بیند.»

تعبیر «کُلَّ اِنْسان» (هر انسانی) و همچنین «کِتابَکَ» (نامۀ اعمال خودت) اشارات روشنی به این نامۀ اعمال اختصاصی است.

جملۀ (هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَه) و جملۀ (یا لَیْتَنی لَمْ اُوتَ کِتابِیَه)، در سورۀ حاقه آیات 19 و 25 که می‌گوید: (بیایید نامۀ اعمال مرا بخوانید) یا می‌گوید: (ای کاش نامۀ اعمال من به دست من سپرده نمی‌شد) اشارات دیگری در همین زمینه است.

دوم: نامۀ اعمال امت‌هاست که مجموعه اعمال یک امت در آن جمع است چنان که در آیۀ 28 سورۀ جاثیه می‌خوانیم:


(کُلُّ اُمّة تُدْعی اِلی کِتابِها):

«هر امتی به سوی نامۀ اعمالش فرا خوانده می‌شود.»

تعبیر به «کتاب» به صورت مفرد نه جمع، آن هم برای یک امت شاهد مقصود ماست.

سوم: کتاب واحدی است که اعمال هم امت‌ها و تمام اولین و آخرین در آن ثبت است، و در حقیقت به منزله دفتر کل همگانی و مرکزی محسوب می‌شود، در آیۀ 49 سورۀ کهف به این نامۀ عمل اشاره شده، می‌فرماید:

(وَ وُضِعَ الْکِتابُ فَتَری الْمُجْرِمینَ مُشْفِقینَ مِمّا فیهِ):

«کتاب در آنجا گذارده می‌شود و می‌بینی که همۀ گناهکاران از آنچه در آن است ترسانند!.»

و از این روشن‌تر آیۀ 12 سورۀ یس است که بعد از ذکر احیاء مردگان و بیان نوشتن اعمال و آثار آن‌ها از سوی خداوند، می‌افزاید:

(وَ کُلَّ شَیء اَحْصَیْناهُ فی اِمام مُبین):

«ما همه چیز را در (کتاب آشکارا) احصاء کردیم.»

زیرا ذکر «کتاب» به صورت نکره که به معنای مفرد است آن هم برای ثبت همه چیز دلیل بر جمع اعمال تمام خلایق، بلکه همۀ اشیاء در یک کتاب است.

مرحوم علّامه طباطبایی در تفسیر «المیزان» نیز اشاره به این سه نوع نامۀ اعمال فرموده، هر چند آیاتی که مورد استشهاد ایشان است با آنچه در بالا آمده در بعضی قسمت‌ها متفاوت است.

ناگفته نماند که از آیات سورۀ مطففین (آیات 7 و 18) ممکن است استفاده شود که «اَبْرارْ» و «فُجّارْ»؛ «نیکان» و «بدان» نیز هر یک کتابی مخصوص به خود دارند: (اِنَّ کِتابَ الْفُجّارِ لَفی سِجِّین ... اِنَّ کِتابَ الاْبْرارِ لَفی عِلِّیِّینَ)، و این نوع چهارمی از نامه‌های اعمال محسوب می‌شود.

به هر حال واضح است که منافاتی در میان این کتاب‌ها نیست، و هیچ مانعی ندارد که یک «عمل» را برای محکم کاری و تأکید در کتاب‌ها و دفترهای متعدد ثبت کنند، مردم در زندگی دنیای خود نیز گاه چنین کارهایی را انجام می‌دهند.

و در هر صورت این‌ها همه تأکیدی است برای این حقیقت که انسان کاملاً بیدار و هشیار باشد و بداند اعمال او نه در یک جا که در چندین جا ثبت و ضبط می‌شود و امکان ندارد کاری از او سر زند و روز قیامت حساب نشود، و تازه در ماورای همۀ این‌ها علم و آگاهی پروردگار است.
1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.