تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - گواهان در قیامت

گواهان در قیامت

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: شنبه 2 شهریور 1392 ـ 00:58

در آیات قرآن، شاهدان آن دادگاه بسیارند.

در درجۀ اول ذات پاک خداست.

سپس انبیاء مرسلین.

و بعد فرشته‌های مقربین.

و بعد از آن اعضا و جوارح انسان.

سپس زمینی است که انسان بر آن می‌زیسته.

به علاوه در روایات اسلامی به جز این پنج گواه، به گواهان دیگری نیز اشاره شده است:
 
ششم اوصیا و امامان معصوم، چنان که در حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) می‌خوانیم که در ذیل آیۀ 41 سورۀ نساء: (فَکَیْفَ اِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ اُمَّة بِشَهید وَ جِئْنا بِکَ عَلَی هؤُلاءِ شَهیداً) فرمود:


«نَزَلَتْ فی اُمَّةِ مُحَمَّد (صلّی الله علیه وآله)خَاصَّةً! فی کُلِّ قَرْن مِنْهُمْ اِمامٌ مِنّا شاهِدٌ عَلَیهِمْ، وَ مُحَمَّدٌ (صلّی الله علیه وآله) شاهِدٌ عَلَیْنا!»:

«این آیه دربارۀ امت محمّد (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) بالخصوص نازل شده که در هر قرنی از این امت، امامی از ما خواهد بود که گواه بر آن‌هاست و محمّد (ص) گواه بر ماست.»

ذکر امت محمّد (ص) بالخصوص ممکن است از جهت تأکید باشد، یعنی مخصوصاً این امت در هر قرن، گواهی از امامان معصوم دارند، بنابراین منافاتی با گواه بودن پیامبر اسلام (ص) نسبت به انبیای پیشین ندارد.

هفتمین گواه محشر طبق بعضی از روایات، «زمان» است، همان گونه که در روایتی از امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام) می‌خوانیم:

«ما مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَی ابْنِ آدَمَ اِلا قالَ لَهُ ذلِکَ الْیَوْمُ یَابْنَ آدَمَ اَنا یَوْمٌ جَدیدٌ، وَ اَنا عَلَیْکَ شَهیدٌ فَقُلْ فِیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فِیَّ خَیْراً، اَشْهَدُ لَکَ بِهِ فی القِیامةِ، فَاِنَّکَ لَنْ تَرانی بَعْدَهُ اَبَداً!»:

«هیچ روزی بر فرزند آدم (انسان‌ها) نمی‌گذرد مگر اینکه آن روز به او می‌گوید: ای فرزند آدم! من روز تازه‌ای هستم و گواه بر توام، در من سخن نیکو بگو و عمل نیک انجام ده، تا در قیامت برای تو گواهی دهم، چرا که بعد از این هرگز مرا نخواهی دید.»

راستی این همه شاهد و گواه برای چیست؟ زمین و زمان و فرشتگان و پیامبران و اعضای پیکر انسان، و از همه بالاتر خدا؟

مگر تنها گواهی پروردگار کافی نیست؟

آری کافی است چرا که او «احسن‌الناظرین» و «احکم‌الحاکمین» است و «عالم‌السرّ والخفیّات» است، ولی چون هدف، تربیت انسان بوده و هر قدر شهود و گواهان و مراقبین اعمال انسان بیشتر باشند تأثیر تربیتی قوی‌تری در او دارند، تا این حد عدد گواهان را بالا می‌برد، گواهانی که از هر سو انسان را احاطه کرده و بر اعمال او کاملاً واقفند.

بدون شک کسی که تنها به یکی از این گواهان توجه داشته باشد مراقب اعمال خویش است تا چه رسد به اینکه مؤمن به وجود تمام این گواهان گردد.

وآنگهی این گواهان جنبۀ قرار دادی و مأموریت اداری ندارند تا سؤال شود چرا این همه گواه برای یک عمل منصوب شده‌اند؟

این‌ها یک سلسله واقعیت‌های عینی و خارجی است، زیرا اعمال ما هر چه باشد در اعضای پیکر ما اثر می‌گذارد و پوست تن ما همچون نواری است که آثار یک عمل ما را در خود ضبط می‌کند، همچنین محیط ما و زمینی که بر آن هستیم و زمانی که در آن زندگی می‌کنیم همۀ آثار ما را در خود حفظ می‌کنند.

حضور فرشتگان یا شهود ارواح پاک انبیاء و اوصیاء نیز یک واقعیت است که از قدرت و عظمت روحی آن‌ها سرچشمه می‌گیرد، حضور خداوند متعال نیز در همه‌جا و در هر زمان و مکان واقعیتی است غیر قابل انکار.

امروز دانشمندانی را می‌شناسیم که با مطالعۀ طبقات و قشرهای زمین و فسیل‌های حیوانات نهفته در آن‌ها و آثاری که از انسان‌های پیشین باقیمانده، به چگونگی زندگی آن‌ها واقف می‌شوند و رساله‌ها و کتاب‌ها در این زمینه می‌نویسند.

اگر بشر بتواند با علم محدودش، این چنین از حوادث گذشته و انسان‌ها و حیوانات پیشین ـ به خاطر آثار بازمانده از آنان سخن بگوید و گواهی و شهادت دهد، در حالی که دنیا مخفیگاه است و آخرت دارالظهور و یوم‌البروز است. قیامت چگونه خواهد بود؟

اینجاست که وقتی انسان در این موضوعات دقیقاً فکر می‌کند و به عمق آن می‌اندیشد به راستی تکان می‌خورد و گاهی فریادش بلند می‌شود که ای وای از این همه غفلت من که با این همه شاهد و گواه این چنین عمل کرده‌ام.1


1. پیام قرآن، جلد 6. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.