تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - ترازوی سنجش اعمال در قیامت چگونه است؟

ترازوی سنجش اعمال در قیامت چگونه است؟

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 30 مرداد 1392 ـ 00:10

آن‌ها كه ترازوهای آن جهان را همچون ترازوهای این دنیا پنداشته‌اند مجبور شده‌اند كه برای اعمال انسان‌ها در آنجا نوعی سنگینی و وزن قائل شوند تا قابل توزین با آن ترازوها باشد.

ولی قراین نشان می‌دهد كه منظور از «میزان» وسیله‌ی سنجش به معنی عام آن است، زیرا می‌دانیم هر چیزی وسیله‌ی سنجش مناسب خود دارد، وسیله‌ی سنجش حرارت را «میزان‌الحراره» یا دما سنجش می‌گویند و وسیله‌ی هوا را «میزان‌الهواء» یا «هواسنج».

بنابراین منظور از میزان‌های سنجش اعمال، كسانی هستند كه اعمال نیكان و بدان را با اعمال آن‌ها می‌سنجند چنان‌كه مرحوم علّامه مجلسی از شیخ مفید نقل می‌كند كه در روایت آمده:

«إنّ اَمیرَ الْمؤمِنینَ وَ الأئمّةَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ هُم الْمَوازینُ»:

«امیر مؤمنان و امامان از فرزندان او (ع) میزان‌های عدل قیامتند.»

در «اصول كافی و معانی‌الاخبار» نیز از امام صادق (ع) نقل شده كه شخصی از معنی آیه‌ی: (وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ): «ما ترازوهای عدل را در روز قیامت نصب می‌كنیم» سؤال كرد، فرمود:

«هُمُ الانْبِیاءُ وَ الاوْصِیاءُ»:

میزان‌های سنجش همان «پیامبران و جانشینان آن‌ها هستند!.»

در یكی از زیارات مطلقه‌ی امیر مؤمنان علی (ع) می‌خوانیم:

«اَلسَّلامُ عَلَی مِیزَانِ الأعْمالِ»:

«سلام بر میزان سنجش اعمال!.»

در واقع این شخصیت‌های بزرگ و نمونه، مقیاس‌های سنجش اعمالند و اعمال هر كس به آن اندازه‌ای كه به آن‌ها شباهت دارد «وزین» است و آنچه به آن‌ها شباهت ندارد بی‌وزن یا كم‌وزن است، حتی در این جهان نیز اولیاء‌الله نیز مقیاس سنجشند ولی در جهان دیگر این مسئله به مرحله‌ی ظهور و بروز می‌رسد.1



1. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ. (با تفاوت در متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.