تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - احیای موتی

احیای موتی

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: پنجشنبه 24 مرداد 1392 ـ 04:24

(ذَلِکَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَی وَأَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ). (سوره‌ی حج، آیه‌ی 6)

«این به خاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است و او است که مردگان را زنده می‌کند و بر هر چیزی توانا است.»

زنده کردن مردگان، عنوان دیگری است که در آیات مربوط به معاد به طور وسیع و گسترده به چشم می‌خورد...

از جمله در آیه‌ی مورد بحث بعد از آنکه قرآن مجید سه مسئله‌ی مهم را یادآوری می‌کند (مسئله‌ی آفرینش انسان از خاک، و تطورات و دگرگونی‌های دوران جنین، و زنده شدن زمین بعد از نزول باران‌های حیات‌بخش) می‌فرماید: «این به خاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است و او است که مردگان را زنده می‌کند و بر هر چیزی توانا است»: (ذَلِکَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَی وَأَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ).

«حق» به معنای واقعیت و ثبوت است و تعبیر فوق به گفته‌ی المیزان نشان می‌دهد که خداوند عین واقعیت است نه اینکه وجودی است دارای واقعیت، او عین ثبوت و عین حقیقت است بلکه حقانیت و ثبوت هر چیز در عالم از برکت وجود او است.

نقطه‌ی مقابل حق، باطل است که واقعیت و ثبوتی ندارد بلکه خیال و پندار و سرابی بیش نیست.

جالب اینکه در این آیه پدیده‌های سه‌گانه‌ی فوق (پیدایش آدم از خاک، تطورات جنین و زنده شدن زمین‌های مرده) هم به عنوان دلیل بر مبدأ (یعنی اصل وجود خدا) و هم دلیل بر معاد و هم به جهت بیان صفات خدا (مانند: قدرت) ذکر شده و در حقیقت این تغییرات گسترده که در همه جای جهان حکم‌فرما است دلیل بر وجود یک نقطه‌ی ثابت در عالم هستی است و این نظام شگرف که بر پدیده‌های متغیر حکومت می‌کند نشانه‌ی علم و قدرت او است و همه‌ی این‌ها دلیل بر این است که زندگانی بعد از مرگ کاملاً امکان‌پذیر می‌باشد.

همان‌گونه که در بالا اشاره شد تعبیر به «احیاء موتی»: (زنده کردن مردگان) به طور وسیعی در آیات معاد آمده که این تعبیر دلیل روشنی بر معاد جسمانی است که نه تنها روح انسان بلکه جسم او نیز در جهان دیگر بازمی‌گردد. اگر معاد منحصراً روحانی بود حیات بعد از مرگ مفهومی نداشت بلکه روح بعد از جدایی از جسم همچنان به بقای خود ادامه می‌دهد.

واژه‌ی رستاخیز در فارسی همین معنای حیات بعد از مرگ را می‌رساند چرا که رَسْت از ریشه‌ی پهلوی ریستک به معنای مرده گرفته شده و رستاخیز یا رستخیز به معنای برخاستن مردگان است که معادل عربی «قیامت» یا «احیاء موتی» است.1



1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.