تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - احیای موتی

احیای موتی

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: پنجشنبه 24 مرداد 1392 ـ 03:24

(ذَلِکَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَی وَأَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ). (سورۀ حج، آیۀ 6)

«این به خاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است و او است که مردگان را زنده می‌کند و بر هر چیزی توانا است.»

زنده کردن مردگان، عنوان دیگری است که در آیات مربوط به معاد به طور وسیع و گسترده به چشم می‌خورد...

از جمله در آیۀ مورد بحث بعد از آنکه قرآن مجید سه مسئلۀ مهم را یادآوری می‌کند (مسئلۀ آفرینش انسان از خاک، و تطورات و دگرگونی‌های دوران جنین، و زنده شدن زمین بعد از نزول باران‌های حیات‌بخش) می‌فرماید: «این به خاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است و او است که مردگان را زنده می‌کند و بر هر چیزی توانا است»: (ذَلِکَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَی وَأَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ).

«حق» به معنای واقعیت و ثبوت است و تعبیر فوق به گفتۀ المیزان نشان می‌دهد که خداوند عین واقعیت است نه اینکه وجودی است دارای واقعیت، او عین ثبوت و عین حقیقت است بلکه حقانیت و ثبوت هر چیز در عالم از برکت وجود او است.

نقطۀ مقابل حق، باطل است که واقعیت و ثبوتی ندارد بلکه خیال و پندار و سرابی بیش نیست.

جالب اینکه در این آیه پدیده‌های سه‌گانۀ فوق (پیدایش آدم از خاک، تطورات جنین و زنده شدن زمین‌های مرده) هم به عنوان دلیل بر مبدأ (یعنی اصل وجود خدا) و هم دلیل بر معاد و هم به جهت بیان صفات خدا (مانند: قدرت) ذکر شده و در حقیقت این تغییرات گسترده که در همه جای جهان حکم‌فرما است دلیل بر وجود یک نقطۀ ثابت در عالم هستی است و این نظام شگرف که بر پدیده‌های متغیر حکومت می‌کند نشانۀ علم و قدرت او است و همۀ این‌ها دلیل بر این است که زندگانی بعد از مرگ کاملاً امکان‌پذیر می‌باشد.

همان‌گونه که در بالا اشاره شد تعبیر به «احیاء موتی»: (زنده کردن مردگان) به طور وسیعی در آیات معاد آمده که این تعبیر دلیل روشنی بر معاد جسمانی است که نه تنها روح انسان بلکه جسم او نیز در جهان دیگر بازمی‌گردد. اگر معاد منحصراً روحانی بود حیات بعد از مرگ مفهومی نداشت بلکه روح بعد از جدایی از جسم هم‌چنان به بقای خود ادامه می‌دهد.

واژۀ رستاخیز در فارسی همین معنای حیات بعد از مرگ را می‌رساند چرا که رَسْت از ریشۀ پهلوی ریستک به معنای مرده گرفته شده و رستاخیز یا رستخیز به معنای برخاستن مردگان است که معادل عربی «قیامت» یا «احیاء موتی» است.1



1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.