تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - قیامت

قیامت

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: چهارشنبه 23 مرداد 1392 ـ 23:01

(وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ). (سوره‌ی روم، آیه‌ی 12)

«آن روز که قیامت برپا می‌شود مجرمان در نومیدی و غم و اندوه فرو می‌روند.»

معروف‌ترین تعبیر رستاخیز، قیامت است که از مادّه‌ی قیام گرفته شده. قرآن مجید در 70 مورد از آن روز بزرگ به عنوان «یَوْمَ القِیامَةِ» تعبیر کرده و در بعضی از آیات مانند آیه‌ی مورد بحث تعبیر به: روزی که ساعت قیام می‌کند آمده است می‌فرماید: «آن روز که قیامت برپا می‌شود مجرمان در نومیدی و غم و اندوه فرو می‌روند»: (وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ).

گنهکاران حق دارند که در آن روز مأیوس و غمگین و ساکت و خاموش گردند چون نتایج اعمال خود را می‌بینند در حالی که راهی برای جبران و تدارک مافات در برابر آنان وجود ندارد.

فخر رازی در تفسیر خود می‌گوید یأس دو گونه است:

گاهی موجب راحتی انسان است و آن در جایی است که نسبت به اموری باشد که انسان در انتظار آن به سر می‌برد در حالی که از ضروریات زندگی او نیست. در این‌گونه موارد یأس مایه‌ی آرامش است.

ولی گاه در برابر اموری است که انسان شدیداً به آن نیازمند است، بدیهی است یأس در این‌گونه امور مایه‌ی حیرت و سرگردانی و غم و اندوه جانکاه می‌گردد؛ واژه‌ی «اِبْلاسْ» در مورد دوم به کار می‌رود (در حالی که واژه‌ی «یأس» چنین نیست.)

گاه می‌فرماید: (یَوْمَ یَقُوْمُ الْحِسابُ): «آن روزی که حساب برپا می‌شود.» (سوره‌ی ابراهیم، آیه‌ی 41)

گاه می‌فرماید: (یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ): «روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می‌ایستند.» (سوره‌ی مطفّفین، آیه‌ی 6)

گاه می‌گوید: (یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلاَئِکَةُ): «روزی که روح و ملائکه به صف می‌ایستند.» (سوره‌ی نباء، آیه‌ی 38)

گاه می‌فرماید: (یَوْمَ یَقُومُ الأَشْهادُ): «روزی که گواهان به پا می‌خیزند.» (سوره‌ی غافر، آیه‌ی 51)

آری آن روز، روز قیام و بپاخاستن، روز قیام ساعت، قیام حساب، قیام مردم، قیام فرشتگان، قیام گواهان روز قیام و قیام هر چیز است. جالب اینکه در میان این تعبیرات، تعبیر «قیام الساعة» مفهوم خاصی دارد؛ زیرا ساعت همان‌گونه که گفتیم به معنای جزئی از زمان است، حال آیا مفهوم آیه این است که زمان هم بپا می‌خیزد؟ بعضی معتقدند که این تعبیر دلیل بر این است که روز قیامت خود گویی موجود زنده‌ای است که قیام و برپایی برای او تصور می‌شود. (دقت کنید).1


1. پیام قرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.