تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - دورنمایى از عالم برزخ

دورنمایى از عالم برزخ

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: سه شنبه 22 مرداد 1392 ـ 00:03

صرف نظر از گفتگوهایی که دربارۀ جزئیات عالم برزخ در میان دانشمندان اسلام وجود دارد، در اصل وجود چنین عالمی همگی اتفاق نظر دارند جز اندکی که قابل ملاحظه نیستند.

دلیل این اتفاق نظر وجود آیات قرآنی و روایات فراوان است، آیاتی که با صراحت دربارۀ حالات انسان بعد از مرگ و پاداش‌ها و کیفرها سخن می‌گوید و از ارتباط آن‌ها با این جهان و امثال این امور بحث می‌کند.

بنابراین اصل وجود عالم برزخ جای بحث و گفتگو نیست؛ مهم آن است که بدانیم زندگی برزخی چگونه است؟ در اینجا تصویرهای مختلفی از سوی دانشمندان ارایه شده که روشن‌ترین آن‌ها که با احادیث اسلامی هماهنگی دارد این است:

روح انسان بعد از پایان زندگی دنیا در جسم لطیفی قرار می‌گیرد که از بسیاری عوارض جسم مادّی برکنار است ولی از آن نظر که شبیه این جسم مادّی عنصری است به آن بدن مثالی یا قالب مثالی گویند که نه کاملاً مجرد است و نه مادّی محض؛ بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است. (دقت کنید)

البته همان‌گونه که درک حقیقت زندگی عالم آخرت برای ما اسیران زندان عالم مادّه غیر ممکن است؛ آگاهی از جهان برزخ به طور کامل نیز ممکن نیست چرا که مرتبه‌ای بالاتر از این جهان یا به تعبیر دیگر جهانی است محیط بر این جهان نه محاط در این جهان.

ولی به گفتۀ بعضی از دانشمندان می‌توان آن را تشبیه به حالت خواب کرد؛ در خواب‌های راستین، روح انسان با استفاده از قالب به نقاط مختلف پرواز می‌کند، مناظری را می‌بیند، از نعمت‌هایی بهره می‌گیرد و لذت می‌برد و گاه مناظر هولناکی را مشاهده می‌کند و سخت متألّم می‌گردد و فریاد می‌کشد و از خواب بیدار می‌شود.

آیه‌ی: (اللهُ یَتَوَفَّی الاَْنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا) ( سورۀ زمر، آیۀ 42) نیز این حقیقت را تأکید می‌کند.

مرحوم علاّمه مجلسی در بحارالانوار تصریح می‌کند که تشبیه عالم برزخ به  حالت خواب و رؤیا در بسیاری از اخبار وارد شده است.

سپس می‌افزاید: حتی امکان دارد که نفوس قویّۀ عالیه دارای جسدهای مثالی متعددی باشند و به این ترتیب روایاتی که می‌گوید به هنگام احتضار و جان دادن مردم، امامان بر بالین هر کس حاضر می‌شوند نیاز به توجیه و تفسیری نخواهد داشت. (دقت کنید)

بعضی تصریح می‌کنند که: قالب مثالی در باطن بدن هر انسانی وجود دارد منتها به هنگام مرگ از این بدن جدا می‌شود و زندگی برزخی خود را آغاز می‌کند.

در خواب‌های مغناطیسی که روح به نقاط مختلف می‌رود و فعالیت دارد و بالاتر از آن، بعضی ارواح قویّه در حال بیداری نیز می‌توانند از طریق سفرهای روحی به مناطق دور دست روند و از اسرار آن‌ها خبر دهند، این فعالیت‌ها نیز با قالب مثالی انجام می‌گیرد.

کوتاه سخن اینکه: جسم مثالی چنان که از نامش پیدا است شبیه این بدن است ولی این مادّۀ کثیف عنصری را ندارد. جسمی است لطیف، نورانی و خالی از مواد و عناصر شناخته شدۀ این جهان مادّی.

در اینجا اشتباهی برای بعضی رخ داده و شاید به خاطر این اشتباه جسم مثالی را انکار کرده‌اند و آن اینکه اعتقاد به وجود چنین جسمی موجب اعتقاد به مسئلۀ تناسخ خواهد شد؛ زیرا تناسخ چیزی جز این نیست که روح واحد منتقل به جسم‌های متعدد گردد.

ولی اگر قالب مثالی را در باطن این بدن عنصری بدانیم انتقال به بدن دیگری مطرح نخواهد بود و جایی برای سؤال تناسخ باقی نمی‌ماند.

به علاوه به گفتۀ شیخ بهایی: «تناسخ که تمام مسلمانان اتفاق بر بطلان آن دارند این است که ارواح بعد از خراب و ویرانی بدن، منتقل به بدن‌ها و اجسام دیگری در همین عالم دنیا شوند اما اعتقاد به تعلق ارواح در عالم برزخ به اجساد مثالی تا پایان مدت برزخ و سپس انتقال به بدن‌های نخستین در قیامت هیچ‌گونه ربطی به مسئلۀ تناسخ ندارد.»

مرحوم کلینی در فروع کافی روایاتی نقل می‌کند که با صراحت از جسم مثالی خبر می‌دهد؛ از جمله در روایت معتبری از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل می‌کند که یکی از یارانش می‌پرسد: عده‌ای معتقدند که ارواح مؤمنین در چینه‌دان پرندگان سبز رنگی در اطراف عرش قرار می‌گیرند! امام فرمود:

«لا، اَلْمُؤْمِنُ اَکْرَمُ عَلَی الله مِنْ اَنْ یَجْعَلَ رُوحَهُ فی حَوصَلَةِ طَیْر، وَلکِنْ فی اَبْدان کَاَبْدانِهِمْ»:

«نه چنین نیست، مؤمن گرامی‌تر است نزد خدا از اینکه روحش را در چینه‌دان پرنده‌ای قرار دهد بلکه ارواح در بدن‌هایی شبیه بدن‌های سابق خواهند بود.»

در حدیث دیگری از همان حضرت می‌خوانیم:

«فَاِذا قَبَضَهُ الله عَزَّوَجَلَّ صَیَّرَ تِلْکَ الرُّوحَ فی قالِب کَقالِبِهِ فی الدُّنْیا»:

«هنگامی که خداوند قبض روح مؤمن می‌کند او را در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار می‌دهد.»

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می‌خوانیم: هنگامی که از ارواح مؤمنان از آن حضرت سؤال شد فرمود:

«فی حُجُرات فىِ الْجَنَّةِ یَأْکُلُونَ مِنْ طَعامِها وَ یَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها، وَ یَقُولُونَ رَبَّنا! أَقِمِ السّاعَةَ لَنا، وَ أَنْجَزْلَنا ما وَعَدْتَنا!»:

«آن‌ها در حجره‌هایی از بهشت از طعام و شراب آن متنعم می‌شوند و می‌گویند: "پروردگار! قیامت را برای ما برپا کن و وعده‌هایی را که به ما داده‌ای وفا نما".»

روشن است که منظور از بهشت در اینجا بهشت برزخی است که در مرحله‌ای بسیار پایین‌تر از بهشت قیامت قرار دارد و لذا آن‌ها آرزوی قیام قیامت می‌کنند. ضمناً از اینکه آن‌ها در برزخ مکانی دارند معلوم می‌شود که دارای قالب مثالی هستند زیرا جسم این دنیا را رها کرده‌اند.
1


1. پیام فرآن، جلد 5. (با تفاوت در متن)



تنزیل ـ قرآن آنلاین
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.