تبلیغات
اهالی بهشت و جهنم - عالم برزخ چیست و زندگى برزخى چگونه است؟

عالم برزخ چیست و زندگى برزخى چگونه است؟

نویسنده: مدیر وبلاگ
تاریخ: دوشنبه 21 مرداد 1392 ـ 18:09

عالم برزخ چه عالمی است؟ و كجا است؟ و دلیل بر اثبات چنین عالمی كه در میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد چیست؟

آیا برزخ برای همه است یا برای گروه معینی؟ و بالاخره وضع حال مؤمنان و صالحان و نیز كافران و بدكاران در آنجا چگونه است؟ 

‏واژه‌ی «برزخ» در اصل به معنی چیزی است كه در میان دو شیء، حائل می‌شود و سپس به هر چیزی كه میان دو امر قرار گیرد «برزخ» گفته شده است و روی همین جهت به عالمی كه میان دنیا و عالم آخرت قرار گرفته «برزخ» گفته می‌شود. دلیل بر وجود چنین جهانی كه گاهی از آن تعبیر به «عالم قبر» و یا «عالم ارواح» می‌شود از طریق ادله‌ی نقلیه است؛ آیات متعددی از قرآن مجید داریم كه بعضی ظهور و بعضی صراحت در این معنی دارد.

آیه‌ی (وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ) (سوره‌ی مؤمنون، آیه‌ی 100)، ظاهر در وجود چنین عالمی است هر چند بعضی خواسته‌اند كلمه‌ی برزخ را در این آیه به معنی مانعی برای بازگشت به این دنیا معرفی كنند و گفته‌اند مفهوم آیه این است كه پشت سر انسان مانعی است كه او را از بازگشت به این جهان منع می‌كند ولی این معنی بسیار بعید به نظر می‌رسد زیرا تعبیر به «إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ»: (تا روز رستاخیز) دلیل بر این است كه این برزخ در میان دنیا و آخرت قرار گرفته نه میان انسان و دنیا.

از آیاتی كه «صریحاً» وجود چنین جهانی را اثبات می‌كند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند:

(وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ):

«هرگز گمان نكن كسانی كه در راه خدا كشته شدند مردگانند آن‌ها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.» (آیه‌ی 69 سوره‌ی آل عمران)

در اینجا خطاب به پیامبر (ص) است و در آیه‌ی 154 سوره‌ی بقره خطاب به همه‌ی مؤمنان كرده می‌گوید: (وَلاَ تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لاَّ تَشْعُرُونَ).

نه تنها در مورد مؤمنان عالی‌مقامی همچون شهیدان، جهان برزخ وجود دارد بلكه درباره‌ی كفار طغیانگری همچون فرعون و یارانش نیز وجود برزخ صریحاً در آیه‌ی 46 سوره‌ی مؤمن آمده است:

(النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ):

«آن‌ها (فرعون و یارانش) هر صبح و شام در برابر آتش قرار می‌گیرند و به هنگامی كه روز قیامت برپا می‌گردد فرمان داده می‌شود آل فرعون را در شدیدترین كیفرها وارد كنید.»

بنابراین اصل وجود عالم برزخ جای بحث نیست، مهم آن است كه بدانیم زندگی برزخی چگونه است كه در اینجا تصویرهای مختلفی ذكر شده است كه روشن‌ترین آن‌ها آن است كه روح انسان بعد از پایان زندگی این جهان در اجساد لطیفی قرار می‌گیرد كه از بسیاری از عوارض این مادّه‌ی كثیف بر كنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن «قالب مثالی» یا «بدن مثالی» می‌گویند كه نه به كلی مجرد است و نه مادّی محض، بلكه دارای یكنوع «تجرد برزخی» است.

بعضی از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب كرده‌اند كه در آن حال ممكن است با مشاهده‌ی نعمت‌هایی به راستی لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و متألّم شود آن چنان‌كه گاه واكنش آن در همین بدن نیز ظاهر می‌شود و به هنگام دیدن خواب‌های هولناک فریاد می‌كشد، نعره می‌زند، پیچ و تاب می‌خورد، بدن او غرق عرق می‌شود.

حتی بعضی معتقدند كه در حال خواب به راستی روح با قالب مثالی فعالیت می‌كند و حتی بالاتر از آن معتقدند كه ارواح قویّه در حال بیداری نیز می‌تواند همان تجرد برزخی را نیز پیدا كند، یعنی از جسم جدا شده و با همین قالب مثالی به میل خود و یا از طریق خواب‌های مغناطیسی در جهان سیر كند و از مسایلی با خبر گردد.

بلكه بعضی تصریح می‌كنند كه قالب مثالی در باطن بدن هر انسانی هست منتها به هنگام مرگ و آغاز زندگی برزخی جدا می‌شود و گاه در همین زندگی مادّی دنیا نیز امكان جدایی ـ چنان‌كه گفتیم ـ برای او حاصل می‌شود.

حال اگر تمام این مشخصات را برای قالب مثالی نپذیریم اصل مطلب را نمی‌توان انكار كرد چرا كه در روایات بسیاری به آن اشاره شده و از نظر دلیل عقل نیز هیچ‌گونه مانعی ندارد.

ضمناً از آنچه گفتیم پاسخ این ایراد روشن شد كه بعضی می‌گویند: اعتقاد به جسد مثالی مستلزم اعتقاد به مسئله‌ی تناسخ است، چرا كه تناسخ چیزی جز این نیست كه روح واحد منتقل به جسم‌های متعدد گردد.

جواب این ایراد را مرحوم «شیخ بهایی» به طرز روشنی بیان كرده است او می‌گوید: تناسخی كه همه‌ی مسلمانان اتفاق بر بطلان آن دارند این است كه روح بعد از ویرانی این بدن به بدن دیگری در همین عالم بازگردد، اما تعلق روح به بدن مثالی در «جهان برزخ» تا قیام قیامت كه باز به بدن‌های نخستین به فرمان خدا برمی‌گردد هیچ‌گونه ارتباطی به تناسخ ندارد و اگر می‌بینید ما تناسخ را شدیداً انكار كرده و معتقدان آن را تكفیر می‌كنیم به خاطر آن است كه آن‌ها قائل به ازلی بودن ارواح و انتقال دایمی آن‌ها از بدنی به بدن دیگرند و معاد جسمانی را در جهان دیگر به كلی منكرند.

و اگر همان‌طور كه بعضی گفته‌اند قالب مثالی در باطن همین بدن مادّی باشد پاسخ مسئله‌ی تناسخ روشن‌تر می‌شود زیرا روح از قالب خود به قالب دیگری منتقل نشده بلكه بعضی از قالب‌های خود را رها ساخته و با دیگری ادامه‌ی حیات برزخی داده است.1


1. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ. (با تفاوت در متن)



داغ کن ـ کلوب دات کام
نظرات () 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.